Prin dresaj se intelege totalitatea activitatilor ce trebuie desfasurate pentru educarea si instruirea unui caine. Educarea unui caine are ca scop scoaterea acestuia de sub influenta instinctelor caracteristice speciei din care face parte, obisnuirea de a convietui in mod corespunzator printre ceilalti congeneri si printre oameni si supunerea lui in totalitate si neconditionat vointei conductorului. Acest prim obiectiv se realizeaza prin dresajul de socializare, pe care trebuie sa si-l insuseasca toti cainii, indiferent de pregatirea ce li se va face ulterior. Instruirea unui caine se asigura prin dresajul de specialitate, al carui continut si durata variaza in functie de serviciul pe care urmeaza sa-l indeplineasca.
- dresajul este un proces complex, un lant de acte reflexe conditionate ce se formeaza plecand de la reflexele neconditionate cu care cainele se naste;
- cainele are o lume psihica proprie, mult deosebita de cea a omului, care trebuie bine cunoscuta pentru a avea intotdeauna o justa atitudine fata de el;
- metodele ce se folosesc in dresaj trebuie sa fie umanitare (constrangerea, forta si brutalizarea duc la rezultate slabe );
- cainele invata mai usor cand este laudat si recompensat;
- fiecare caine are particularitatile sale individuale ( unii raspund corect si repede, altii mai greu, unii sunt foarte sensibili, altii mai putin, dar toti au momentele lor de absenta );
- atasamentul cainelui fata de conductorul sau este unul din factorii determinanti ai dresajului;
- nu exista metode standard de dresaj ( conductorul trebuie sa gaseasca metoda potrivita tipului nervos al cainelui ).
Prin dresaj cainele poate deveni util onului, dar utilitatea lui este conditionata de limitele fizice si nervoase pe care le are. Nu exista caini “inteligenti” ci numai caini mai bine sau mai slab dresati. Orice caine dresat stie sa execute numai ceea ce a invatat prin dresaj si a repetat continuu prin antrenamente; el nu poate face nimic altceva in plus.